PROTOKÓŁ Nr VI/03

z VI Sesji Rady Gminy Myszyniec

odbytej w dniu 9 kwietnia 2003 roku

w sali narad Urzędu Miejskiego w Myszyńcu

 

 

PUNKT I.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek o godz. 1100 otworzył VI sesję Rady Gminy Myszyniec. Po powitaniu wszystkich oświadczył, iż zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co stanowi 100% ustawowego składu rady. Pozwoli to na podejmowanie prawomocnych decyzji.

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2.

Lista obecności gości stanowi załącznik nr 3.

 

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Jan Prusaczyk, wiceprzewodniczący Rady Gminy Stanisław Bednarczyk oraz Przewodniczący Komisji Oświaty – Sławomir Świtaj wręczyli Przewodniczącemu Rady pisemne rezygnacje ze swoich funkcji.

 

Przewodniczący Rady Gminy – Stanisław Ceberek odczytał te rezygnacje

-         z funkcji wiceprzewodniczącego rady gminy – stanowi załącznik nr 4

-         z funkcji przewodniczącego komisji budżetu – stanowi załącznik nr 5

-         z funkcji wiceprzewodniczącego rady gminy – stanowi załącznik nr 6

-         z funkcji przewodniczącego komisji oświaty– stanowi załącznik nr 7

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek zwrócił się do Pani mecenas Hanny Kwiatkowskiej z zapytaniem, czy odczytane wnioski powinny zostać poddane pod głosowanie przez radę.

Hanna Kwiatkowska – radca prawny – odpowiedziała, że w statucie jest zapis, iż przewodniczący komisji zostają wyłonieni z samych komisji. W związku z tym, rada gminy – nie ma w tej sprawie nic do roboty. Jeżeli chodzi o wiceprzewodniczących rady, to w tym momencie mamy 2 wakaty. Do rady należy teraz ustalić, czy w tej chwili, czy na przyszłej sesji zajmie się wyborem wiceprzewodniczących. Powinny być podjęte uchwały odwołania, tylko nie odbędzie się w trybie głosowania, bo ma to skutek rezygnacji. Uchwałę tę można przedyskutować, a spisać później po sesji.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek zapytał wiceprzewodniczących, czy można byłoby załatwić tę sprawę później.

Radny Jan Prusaczyk – odpowiedział, iż uważa, że to powinno być załatwione teraz.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – ogłosił przerwę w związku z przygotowaniem stosownych projektów uchwał.

 

PUNKT II.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek przypomniał, że porządek sesji przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Przedstawienie porządku obrad.
  3. Przyjęcie i przegłosowanie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z V sesji rady gminy.
  5. Sprawozdanie z działalności OPS Myszyniec.
  6. Informacja o realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2002 rok.
  7. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2002 rok – dyskusja, wystąpienie przewodniczącego komisji rozwoju społeczno – gospodarczego, budżetu i finansów.
  8. Wystąpienie przewodniczącego komisji rewizyjnej.
  9. Wystąpienie Burmistrza Gminy Myszyniec.
  10.  Interpelacje.
  11.  Dyskusja i podjęcie uchwał w sprawach:

a)      udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Myszyniec.

b)     zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z WFOŚiGW w Warszawie

c)      zmiany budżetu na 2003 rok.

  1. Zapytania i wolne wnioski.
  2. Zamknięcie obrad VI sesji rady gminy.

 

Do porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek zgłosił:

-         uchwałę o przyjęciu rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczącego rady Jana Prusaczyka

-         uchwałę o przyjęciu rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczącego rady Stanisława Bednarczyka

-         uchwałę w sprawie zakupu gruntów na własność gminy Myszyniec

-         uchwałę w sprawie uchwalenia „Programu ochrony wód gruntowych przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z indywidualnych gospodarstw rolnych”

 

Burmistrz Bogdan Glinka – zgłosił wycofanie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z WFOŚiGW w Warszawie, ze względu na brak środków własnych oraz brak rozstrzygnięcia decyzji w sprawie zwrotu dotacji.

 

Radny Józef Dąbrowski – zgłosił wniosek o odwołanie komisji rewizyjnej.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – poprawił radnego tj. odwołanie składu komisji rewizyjnej, a następnie poddał wniosek pod głosowanie: za przyjęciem wniosku głosowało 9 radnych, a 6 było przeciw.

 

Radny Stanisław Kolimaga – zgłosił do porządku obrad punkt; wybór składu komisji rewizyjnej.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – poddał wniosek pod głosowanie;

Za przyjęciem wniosku głosowało 9 radnych, 6 było przeciw.

 

Radny Jan Prusaczyk – zgłosił wniosek o przesunięcie w porządku – przyjęcie uchwały w sprawie rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczącego rady gminy.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – zapytał Panią radcę prawną, czy takie przesunięcie będzie zgodne z prawem.

 

Hanna Kwiatkowska odpowiedziała, że jest to jeden z wniosków. Nie ma przeszkód, żeby rada obradowała w takiej kolejności.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – poddał pod głosowanie następujący wniosek, aby po punkcie 3 tj. przyjęcie i przegłosowanie ewentualnych zmian do porządku obrad wprowadzić punkt: podjęcie uchwał w sprawie przyjęcia rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczących.

 

Po zmianach porządek obrad przedstawiał się następująco:

1. Otwarcie sesji.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Przyjęcie i przegłosowanie ewentualnych zmian do porządku obrad.

4. Przyjęcie uchwały w sprawach:

    przyjęcia rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczącego rady Jana Prusaczyka

   przyjęcia rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczącego rady Stanisława Bednarczyka

5. Przyjęcie protokołu z V sesji rady gminy.

6. Interpelacje.

7. Sprawozdanie z działalności OPS Myszyniec.

8. Informacja o realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2002 rok.

9. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2002 rok – dyskusja, wystąpienie przewodniczącego komisji rozwoju społeczno – gospodarczego, budżetu i finansów.

  1. Wystąpienie przewodniczącego komisji rewizyjnej.
  2. Wystąpienie Burmistrza Gminy Myszyniec.

12. Dyskusja i podjęcie uchwał w sprawach:

a)     Udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Myszyniec.

b)     Zakupu gruntów na własność Gminy Myszyniec.

c)      Uchwalenia „Programu ochrony wód gruntowych przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z indywidualnych gospodarstw rolnych”.

d)     Zmiany budżetu na 2003 rok.

e)      Odwołanie Komisji Rewizyjnej.

f)       Powołanie Komisji Rewizyjnej.

13. Zapytania i wolne wnioski.

  1. Zamknięcie obrad VI sesji Rady Gminy.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczącego – Jana Prusaczyka.

Rada uchwałę przyjęła stosunkiem głosów 7 „za” przy 8 głosach wstrzymujących się bez głosu sprzeciwu.

Uchwała nr VI/45/ 03 stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczącego rady – Stanisława Bednarczyka.

Rada uchwałę przyjęła stosunkiem głosów 7 „za”, bez głosu sprzeciwu i 8 głosach wstrzymujących się.

Uchwała nr VI/46/03 stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – podziękował wiceprzewodniczącym za współpracę.

 

PUNKT V.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek poinformował, że protokół z obrad V sesji Rady Gminy Myszyniec był wyłożony na 7 dni przed sesją. Wobec braku uwag, co do jego treści poddał protokół pod głosowanie bez odczytywania. Rada jednogłośnie: 15 „za” przyjęła protokół.

 

PUNKT VI.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – odczytał wniosek Ochotniczej Straży Pożarnej w Wolkowych – stanowi on załącznik nr 10.

 

Radny Stanisław Jachimczyk – powiedział, że pokrycie inwestycji tego wniosku powinno być z nadwyżki budżetowej z zeszłego roku.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – poddał wniosek pod głosowanie:

„Za” przyjęciem wniosku głosowało 8 radnych, 6 było „przeciw” i 1 wstrzymał się od głosu.

 

Radny Stanisław Kiernozek – powiedział, że „zwracała się do mnie straż ze Zdunka z prośbą, żeby tam naprawić chociaż dach. Parę groszy, bo tam są przecieki i gniją ściany. Tam żeby coś zrobić”.

Radny Jan Prusaczyk – zgłosił następujące cztery sprawy:

Z racji tego, że wynikł problem braku kadry nauczycielskiej w zakresie nauczania języków obcych. Myślę, że należałoby wejść w kontakt z Kolegium Nauczycielskim w Ostrołęce, ponieważ od czasu do czasu w prasie ukazują się anonse z prośbą o pomoc dla mieszkanek Białorusi, Litwy czy Ukrainy, które kończą te studium, nie mają możliwości dokończenia tego studium i chcą podjąć pracę. Są to prawdopodobnie pracowite osoby. Chciałbym, aby Pan Burmistrz nawiązał kontakt i rozpoznał sprawę i rozważył możliwość zatrudnienia tych osób w szkołach na terenie gminy Myszyniec.

2) Kilka lat temu prowadzone były rozmowy – ze mną, czyli prezesem „GS” na temat gazyfikacji Myszyńca. Sporządzone zostały odpowiednie dokumenty, mieliśmy obietnicę, że 2 lata temu gazociąg miał dojść do Myszyńca. Tymczasem jakoś to ugrzęzło w Kadzidle, nie wiadomo co dalej, jaki będzie los tego gazociągu. Myślę, że jest to ważne dla ludzi, którzy bardzo często są już zmuszeni do wymiany pieców CO i nie bardzo wiedzą co mają robić. Czy kupować piece węglowe, czy zacząć przygotowywać się i oszczędzać pieniądze na zakup instalacji gazowej.

3) Chciałbym również zgłosić sprawę zagospodarowania placu zabaw na ulicy Słonecznej i Przemysłowej. Jest to plac sporych rozmiarów. W pewnym sensie już zagospodarowany przez mieszkańców tamtej dzielnicy. Ponieważ są pieniądze niewykorzystane w ubiegłym roku, które będą przeznaczone, widać z głosowania w sprawie wniosku odnośnie budowy remizy w Wolkowych, drugiej już.

 

Radny Stanisław Jachimczyk sprostował, że nie remiza tylko garaż.

 

Jan Prusaczyk – wiadomo, że garaż jest wybudowany i można we właściwy sposób go zagospodarować. Chciałbym, aby znalazły się pieniądze na tę inwestycję, przy udziale mieszkańców tej części Myszyńca, która chętnie pomoże w jej realizacji.

 

4) W Myszyńcu w ostatnich latach namnożyło się adresów tych samych np. ja mieszkam na ulicy Przemysłowej 1, mój sąsiad mieszka na ulicy Przemysłowej 1 i Policja jest na Ulicy Przemysłowej 1. Przychodzą do mnie ludzie, którzy mają wezwania na policję i pytają w jakich sprawach ich wzywam. Korespondencja ze Świąt Bożego Narodzenia walała się podarta, oczywiście po placu. Trzeba uporządkować w księgi meldunkowe, aby wiadomo było, gdzie każdy z nas mieszka i wówczas oznakować w prawidłowy sposób.

 

Radny Stanisław Kiernozek (do Pana Burmistrza) na jednej z grudniowych sesji padł wniosek radnego Jana Prusaczyka, aby przywrócić Wydział Komunikacji. Czy były już jakieś rozmowy, z wójtem z Czarni, Łysych. Czy są jakieś działania?

 

Radny Stanisław Jachimczyk – zgłosił wniosek o remont drogi w Wolkowych Droga robiona była 3 lata temu. Droga nie nadaje się, aby pieszo iść. Tam trzeba coś zrobić, bo dowożą tamtędy dzieci autobusy, chodzi o bezpieczeństwo.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – zapytał, jakie są zamiary w stosunku do tego autokaru, który gmina otrzymała.

 

Burmistrz Bogdan Glinka, najpierw odniósł się do problemu garażu w Wolkowych.

Jest nadwyżka budżetowa. Czekamy jednak na decyzję Ministra Finansów w sprawie zwrotu dotacji. Telefon do Ministerstwa potwierdza, że decyzja została podtrzymana w mocy i wysłana pocztą do Urzędu. Mamy możliwość błagania Wojewody Mazowieckiego o umorzenie. W pierwszej kolejności z tej nadwyżki pokryty będzie zwrot.

Jeśli chodzi o garaż w Zdunku. Można debatować i rozważać, czy remontować te stare, czy budować nowe. Nie problem jest nabudować mnóstwo szkół, które później stoją puste, mnóstwo garaży, gdzie niedługo może nie będzie strażaków, bo rolników jest już coraz mniej, w każdej wiosce. Proszę i radnych i strażaków, aby wspólnie ustalić politykę inwestowania w straż. Uważam, że powinniśmy robić mocną jednostkę w Myszyńcu. Oczywiście utrzymywać jednostki na wioskach, strażacy są to ludzie, którzy działają społecznie, za niewielkie pieniądze jeżdżą i gaszą pożary. Oczekuję od tych jednostek, aby przedstawiły, w jaki sposób mogą zarabiać pieniądze w tych budynkach.

Odnośnie gazyfikacji Myszyńca

Z informacji wcześniejszych wiadomo, że gazociągi nie chciały inwestować u nas, ponieważ mało było odbiorców. Gazociąg z Kadzidła poszedł w kierunku Baranowa, bo tam powstał duży zakład, jest też stara mleczarnia „Kurpie”. Dla tych odbiorców opłacało się im w tamtym kierunku pójść.

Odnośnie przeniesienia wydziału komunikacji

Rozmawiałem wstępnie z wójtami. Jest chęć, żeby przenieść wydział komunikacji do Myszyńca, jednak można to zrobić od nowego roku – a nie w trakcie. Wiążą się tym spore koszty. Będziemy dyskutować, czy opłaca się nam przenieść, czy też nie opłaca.

Odnośnie naprawy drogi w Wolkowych.

Jestem zwolennikiem, aby inwestycje były dobrze wykonane. Ten asfalt nie nadaje się w tej chwili, jest gorszy niż żwirówka, nie można przejechać. Gdyby znalazły się fundusze w tym budżecie, to można rozmawiać o remoncie przy okazji budowy drogi w Niedźwiedziu. Chociaż nie wiadomo, jakie byłyby koszty załatania tych dziur, nie rozwiąże to problemu, bo do następnej zimy będzie to samo. Tam trzeba położyć dywanik na całej długości, żebyśmy nie wyrzucali pieniędzy w błoto.

 

Odnośnie autobusu

Sekretarz gminy Sławomir Kamiński– autokar będzie dowoził dzieci do szkół. W tej chwili ubezpieczamy autokar, jesteśmy na etapie zatrudniania kierowcy. W najbliższym czasie autobus będzie jeździł po naszej gminie.

Sekretarz poparł pomysł radnego Jana Prusaczyka, aby zwrócić się do Kolegium Nauczycielskiego w Ostrołęce w sprawie zatrudnienia nauczycieli języka angielskiego z Ukrainy, czy Białorusi.

Obecnie jesteśmy na etapie starania się o środki z zewnątrz, z Polsko – Amerykańskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Jeżeli dostaniemy jakieś środki, to planujemy wybudowanie m.in. boiska asfaltowego do gry w siatkę, koszykówkę na ulicy Przemysłowej.

 

Burmistrz Bogdan Glinka, powiedział, że jest zatrudniony pan Tomasz Marzewski, który będzie zajmował się takimi sprawami jak fundacje, będzie szukał środków, czasami są to niewielkie pieniądze 20 – 30 tys., ale można je pozyskać.

 

Radny Sławomir Świtaj – zaprotestował przeciwko inwestowaniu tylko na terenach poza Myszyńcem. Naprawianie drogi, która została wybudowana 3 lata temu. Przez 3 lata nikt nie zgłaszał żadnych wątpliwości pomimo, że były dziury,

Uważam, że najbardziej niebezpiecznym odcinkiem na terenie Myszyńca jest odcinek od Urzędu Gminy do Ośrodka Zdrowia, gdzie codziennie przechodzi około 1,5 tys. dzieci, jest to teren niezabezpieczony przed samochodami. Sezon niedługo się zaczyna, ruch jest bardzo szybki, więc trzeba tym problemem zająć się szybciej niż naprawą drogi, która być może podlega gwarancji, o którą nikt się nie upominał przez 3 lata.

 

Burmistrz Bogdan Glinka– jest to sprawa bardzo pilna, którą trzeba się zająć, ale nie w tym roku. Jest to droga krajowa, a Zarząd Dróg Krajowych nie jest zainteresowany do jednostronnego inwestowania. Musimy uczestniczyć w kosztach.

 

Radny Sławomir Świtaj – zaprosił radę, aby odbyła w okresie wiosennym, letnim i policzyła ile jest ostrych hamowań i jak często dochodzi do stłuczek. Jest to naprawdę niebezpieczny odcinek, a korzysta z niego cała gmina.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek –powiedział, że podobny problem jest w miejscowościach Wydmusy i Zalesie, tam gdzie przebiega droga krajowa, a dzieci tą drogą się poruszają.

PUNKT 7.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek powiedział, że radni otrzymali sprawozdanie, każdy mógł się z nim zapoznać. W tej chwili można zadawać pytania do Kierownika OPS – pani Małgorzaty Pyszny.

Sprawozdanie OPS stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Do sprawozdania nie wniesiono uwag.

PUNKT 8.

Do sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2002 rok nie wniesiono uwag.

Sprawozdanie to stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

PUNKT 9.

Skarbnik Gminy Tadeusz Mierzejewski zapoznał wszystkich ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2002 rok stanowi ono załącznik nr 13. Budżet z ubiegłego roku był realizowany przez 2 burmistrzów przy moim współudziale.

Budżet za 2002 rok został zamknięty deficytem w kwocie 158 tys. zł. – mimo, że powstała nadwyżka spowodowana przez spłaty pożyczek. Budżet został zamknięty zobowiązaniem, najistotniejsza to spłata 1mln 293 tys. zł. oraz zobowiązania inwestycyjne spłacone w pierwszych dniach stycznia br.

Zobowiązania z tytułu zaciągniętych pożyczek dotyczące kanalizacji, wodociągów oraz na remont szkoły w Wydmusach. Stan ich zostanie zwiększony o 107 tys. zł, ponieważ jednej nie wykorzystaliśmy.

Dochody za rok ubiegły wykorzystano prawie w 100%

Subwencje – w 100%

Dotacje – 98,5%

Dochody własne – 101 %

 

Dochody własne są niższe – 1, 23% m.in. dlatego, że zmalały dotacje.

Dochody własne – 215 tys.  w tym

Dochody z podatku od osób fizycznych – 250 tys.

Wzrosły subwencje o 945 tys. ten rachunek spowodował, że dochody są nieznacznie niższe tj. 219 tys. zł.

W ubiegłym roku na kwotę 16 mln 619 tys. dochodów, subwencje dały nam ponad 90% dochodów, dotacje stanowią – 28% wszystkich dochodów uzyskanych przez gminę.

A dochody własne ok. 19%.

 

Dotacje na kwotę 4 mln 666 tys. uzyskamy – 3 mln 624 tys. Wojewoda Mazowiecki przyznał nam dotację na zadanie zlecone – 1 mln 605 tys.

                        Zadania własne – 619 tys.

                        Zadania inwestycyjne – 1mln 400 tys.

Pozostałe dotacje w kwocie 1 mln 42 tys. pochodzą z innych źródeł tzn. z:

-         Urzędu Statystycznego

-         Krajowego Biura Wyborczego

-         od Starosty

-         Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób            Niepełnosprawnych

-         Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych

-         UKF-su, MEN

-         Programu Aktywizacji Terenów Wiejskich

-         WFOŚ

Prawie wszystkie dotacje przeznaczone zostały na inwestycje (oprócz Krajowego Biura Wyborczego i Urzędu Stat.)

Dochody własne – zmalały o 3,7% w stosunku do roku ubiegłego tj. 119 tys.zł.

Dochody podatkowe pozostały na niezmienionym poziomie.

 

Wykonanie planu dochodów własnych nie odbiega od planu. Na uwagę zasługuje wykonanie opłaty targowej – 92% oraz wykonanie dochodów z mienia komunalnego – 98% wykonanie z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu – 94,5%, z tytułu należności podatkowych – zmalały w stosunku do roku ubiegłego.

Należności za korzystanie z mienia komunalnego wynoszą – 12 tys.zł.

Łącznie należności do wyegzekwowania – 85 tys. zł. W celu wyegzekwowania tych należności wystawiono 124 tytuły wykonawczo założono 9 hipotek na kwotę 12,5 tys. zł.

Skutki obniżenia stawek podatkowych – 239 149 zł.

Umorzenia w ciągu roku dokonano na kwotę 1 743 zł. to mniej niż w roku ubiegłym.

Wskaźnik wykonania wydatków jest nieco niższy wynosi 92%, spowodowany niskim wykonaniem wydatków inwestycyjnych.

Wydatki w 100% zostały wykonane w oświacie i OPS. Również dotacje z budżetu gminy.

Wydatki bieżące realizowane przez UMiG – wykonano w 87 %.

Wydatki inwestycyjne w 79 %.

Nie wykonano wydatków inwestycyjnych w zakresie; budowy wodociągów, kanalizacji, sali gimnastycznej w Wolkowych i remont szkoły w Wydmusach.

Nie wykonanie tych wydatków związane było z niezabezpieczeniem środków na pełną realizację tych wydatków.

Wydatki inwestycyjne (majątkowe) wynoszą 4 289 tys. i zostały sfinansowane z różnych źródeł m.in.

-         z dotacji – 2 mln 354 tys.

-         z pożyczek – 523 tys.

-         z wpłat od ludności – 90 tys.

-         udział własny gminy – 1 mln 321 tys. zł.

 

Największy udział w wydatkach tradycyjnie stanowi oświata. Prawie 40% wszystkich wydatków gminy. Wydatki zostały przeniesione na 11 szkół podstawowych i 3 gimnazja, przedszkole i dowożenie uczniów. Z analizy wydatków w oświacie wynika, że utrzymanie średnio uczniów w gminie (bez dowożenia i obsługi ekon.) wynosi 3 302 zł. Największy jest w Cięćku, najniższy w 2 szkołach: w Wolkowych i w Szkole Podstawowej w Wydmusach.

 

Z budżetu gminy na wydatki bieżące wydaliśmy 438 500 zł na:

-         ZGK

-         Związek Gmin Kurpiowskich

-         Bibliotekę

-         Dla Szkoły Podstawowej w Zdunku

-         Muzeum Regionalne – 421

-         80 700 – zadania inwestycyjne (na samochód policji, na Straż Pożarną, na budowę dróg w Wolkowych i chodnika w Myszyńcu).

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał uchwałę Nr 96/O/2003 Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wydania opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu – stanowi ona załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Następnie poprosił o zabranie głosu przez przewodniczącego komisji budżetu.

 

Radny Jan Prusaczyk powiedział, że nie ma prawa zabierania głosu jako przewodniczący, ponieważ w piątek 14 kwietnia zrezygnował z tej funkcji.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek powiedział, że na wspólnym posiedzeniu Komisji; Oświaty, Budżetu i Komisji Rolnictwa zostało przedstawione sprawozdanie, zarzutów nie przedstawiono.

 

PUNKT 10.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał Uchwałę Nr 116/O/2003 Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wydania opinii o wniosku sporządzonym przez Komisję Rewizyjną w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy za 2002 rok -  stanowi ona załącznik nr 15.

 

Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Bogdan Ropiak.

Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 27 marca 2003r. po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu za 2002r. postanowiła udzielić absolutorium Burmistrzowi Gminy. Taki wniosek sformułowała i skierowała do RIO. Przewodniczący Rady odczytał pozytywną opinię o tym wniosku. Podczas formułowania wniosku z wykonania budżetu Komisja kierowała się tylko czysto matematyczno – księgowym aspektem jego realizacji i nie brała pod uwagę takich aspektów jak zasadność czy celowość wydatków. Sprawozdanie zostało bardzo dobrze przygotowane, chyba po raz pierwszy w naszej gminie. Każdy kto przeczytał to sprawozdanie na pewno nie ma niejasności, jest bardzo zrozumiałe, jasne i przejrzyste.

Komisja Rewizyjna wnioskuje o udzielenie absolutorium.

 

PUNKT 11.

Burmistrz Bogdan Glinka powiedział, że nie utożsamia się z tym budżetem. Podpisał tylko płace pracowników (przelewy na ich konta). Ten budżet był tworzony przez poprzedni zarząd i poprzedniego burmistrza. Myślę, że z realizacją tego budżetu na pewno utożsamiają się inni ludzie m. in. radni, którzy byli członkami zarządu obecni na tej sali. Powiedział, jakie były inwestycje w 2002 roku

-         14 700 – dotacja dla Zarządu Powiatowego Zw. OSP

-         16 000 – dotacja na zakup samochodu dla policji

-         11 000 – na zakupy inwestycyjne dla UMiG

-         10 000 – na chodnik przed szkołą w Wolkowych (powiatowa droga)

 

Radny Stanisław Jachimczyk stwierdził, że 8 tys.

 

Natomiast radny powiatowy poprzedniej kadencji – Stanisław Ścibek – odpowiedział „ja nie byłem za układaniem tego chodnika. Akurat nie w tym czasie, bo uważałem, że jest wiele innych, bardziej potrzebnych inwestycji”.

 

-         40 000 - na chodnik między kościołem, a Zajazdem „Hopla”, a 40 000 zainwestował Zarząd Dróg Krajowych.

      -     557 684 – inwestycje w oświacie m.in. budowa sali gimanstycznej w Wolkowych

-         352 tys. – na wodociąg w Wykrocie

-         1 mln 814 - zbiornik wodny na rzece Rozoga

-         799 tys. – na modernizację dróg

-         43 866 – na budowę cmentarza komunalnego

-         29 846 – na ogrodzenie targowicy, które trzeba kontynuować, zwiększą się dochody

-         38 tys. – na budowę oświetlenia dróg (innych niż gminnych)

-         550 tys. – na kanalizację

-         11 700 – zakup gruntów

 

Nie utożsamiam się z tym budżetem, przy tworzeniu miałem wiele zastrzeżeń, przy realizacji również. Byłem jednak kontynuatorem. Budżet jak wynika z opinii RIO – został wykonany zgodnie z planem.

 

PUNKT 12

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy Myszyniec, a następnie poddał pod głosowanie.

Rada uchwałę przyjęła stosunkiem głosów: 11 „za” przy 4 głosach wstrzymujących się, bez głosów sprzeciwu.

Uchwała nr VI/47/03 w sprawie udzielenia absolutorium stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zakupu gruntów na własność Gminy Myszyniec. Zadał pytanie, na jakiej podstawie będzie wycena tych gruntów.

 

Wyjaśnień udzielił Stanisław Ścibek – podinspektor ds. gospodarki gruntami.

Jest to kwestia umowna, do tej pory za grunty gmina płaciła po 1,1 – 0, 60 gr/ m2 w tym samym roku w Wokowych na drogi gminne. Można zasięgnąć opinii rzeczoznawcy, jednak jest to niewielka powierzchnia i koszty zasięgnięcia opinii mogą nie równoważyć wykupu.

 

Wcześniej odczytany projekt uchwały Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie. Rada uchwałę przyjęła stosunkiem głosów; 15 „za” – jednogłośnie.

Uchwała nr VI/48/03 stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały w sprawie uchwałenia „programu ochrony wód gruntowych przed zanieczyszczeniami, pochodzącymi z indywidualnych gospodarstw rolnych”.

 

Radny Stanisław Jachimczyk zauważył, że w załączniku do odczytanej uchwały jest plan budowy tych zbiorników na kolejne lata, czy rzeczywiście zostanie tyle wybudowanych.

 

Stanisław Ścibek odpowiedział, że na 2003 rok jest to 26 szt. W naszej gminie jest bardzo duże zapotrzebowanie na tego typu gnojowniki, na pewno będą one budowane i prawdopodobnie będą to środki z NFOŚ. Te 26 sztuk w tym roku będą budowane z udziałem WFOŚ. 10 tys.zł. to limit który WFOŚ może dołożyć do budowy. Zabezpieczając się na lata przyszłe po prostu są wpisane dane szacunkowe. Gdyby się jednak stało tak, że program będąc większy wówczas rada zmieni treść załącznika tylko w tej części – ilości budowanych zbiorników.

 

Radny Stanisław Jachimczyk – ile rolnik dopłaci do tego zbiornika, a jak było w latach poprzednich?

 

Stanisław Ścibek odpowiedział, że jest to 50 %. Program ten był rozpoczęty w roku ubiegłym, chciałem dotrzeć do dokumentów, z których wynikałoby, na jakiej podstawie dokumentacja była prowadzona, niestety nie udało się do niej dotrzeć. W trosce jednak o tych rolników, niezbędne jest przyjęcie tego programu, aby można było jak najszybciej rozpocząć realizację tych zbiorników.

 

Burmistrz Bogdan Glinka dodał, że te zbiorniki, które będą robione w tym roku są finansowane w części z WFOŚ. Zbiorniki, które były robione w 1996r. z programu PHARE, a później były współfinansowane z Banku Światowego. Były to duże zbiorniki, koszt powyżej 20 tys. zł. Tam większość kosztów pokrywały zarówno program PHARE jak i Bank Światowy.

Tutaj my nie decydujemy o tym, w jakim procencie będzie pokrywał rolnik, a w jakim WFOŚ. To WFOŚ ma pieniądze i chce je po prostu u nas zostawić. Postawił warunek; jeśli chcecie robić zbiorniki to wy wykładacie 50%. Jeśli nie to weźmie je inna gmina i chętnie z nich skorzysta.

Podzielam zdanie pana Ścibka, że nie możemy stracić nawet jednego zbiornika, bo są to pieniądze, które przychodzą do naszej gminy. WFOŚ daje materiał, a rolnik pokrywa robociznę.

 

Radny Stanisław Kolimaga zapytał kiedy będą robione te zbiorniki, w jakiej kolejności.

Burmistrz Bogdan Glinka – nie byłem na ostatniej komisji, ale słyszałem od pana Ścibka, że był spór o listę, o kolejność. Listę otrzymałem z WZiR od pana Podbielskiego, który powiedział, że była komisja w poprzedniej kadencji a Burmistrz Niedźwiecki zatwierdzał tę listę.

 

Stanisław Ścibek – na 15 kwietnia 2003r. jest zaplanowane spotkanie, gdzie będą osoby z WFOŚ, WZiR-u oraz ze Starostwa Powiatowego w Ostrołęce. Chcemy, aby było jak najmniej załatwiania formalnego ze strony rolników. 50%, które ma ponieść rolnik, to nie znaczy, że on ma je fizycznie wyłożyć. Rolnik będzie musiał pokryć VAT – 2200 zł (22%) – tego Fundusz nie refunduje. Gmina pokryje koszty nadzoru technicznego.

 

Radny Stanisław Jachimczyk – zapytał, jaka będzie pojemność tych zbiorników.

 

Stanisław Ścibek – 25 m3 – tj. zbiornik do14 szt.

 

Burmistrz Bogdan Glinka dodał, że jeżeli rolnik podejmie decyzję, że chce mieć większy zbiornik to wtedy z własnych środków pokryje zwiększenie tej inwestycji.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek wcześniej odczytany projekt uchwały poddał pod głosowanie. Rada uchwałę przyjęła jednogłośnie – 15 „za”.

Uchwała nr VI/49/ 03 w sprawie uchwalenia „Programu ochrony wód gruntowych przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z indywidualnych gospodarstw rolnych stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały zmieniającej uchwałę budżetową na 2003 rok.

Wyjaśnień udzielił Skarbnik Gminy Tadeusz Mierzejewski zmiany są następujące:

-         Zabezpieczono środki dla osób zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych w kwocie 60 tys. zł. przeniesione z wynagrodzeń UMiG.

-         Zwiększono wydatki na realizację Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 25 tys. są to środki z wpłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu, były one ulokowane w jednym rozdziale wydatkowane będą przez jedną wskazaną przez Burmistrza odpowiednią osobę tzn. przez panią Elżbietę Bloch. Łącznie będzie to 70 tys. na realizację Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

-         Dotacja dla Klubu Sportowego „Bartnik” w kwocie 5 tys. – środki pochodzą z oszczędności na dowożeniu uczniów do szkół.

-         Zwiększono dotację dla MOKSiR-u o 5 tys. – również z oszczędności na dowożeniu. MOKSiR uzasadnia potrzebę tym, że działa nie do 15 –tej a do 20 –tej w związku z tym wzrosły opłaty za ogrzewanie i oświetlenie.

-         Zmiany w OPS na kwotę 64 tys. zł. wynikają ze zmiany organizacji usług opiekuńczych. Dotychczas robił to PCK. Obecnie osoby zatrudnione bezpośrednio przez OPS (6 osób).

-         Zmiany w oświacie na kwotę 13 700 zł. dotyczą:

·        Zespołu Szkół w Myszyńcu – na usługi remontowe

·        Szkoły w Olszynach – za zakup komputera

·        Zespołu Administracyjnego – na program komputerowy

 Z oszczędności na dodatkowym wynagrodzeniem rocznym.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek zapytał Burmistrza, w jakiej wysokości Urząd Gminy dofinansowuje pracowników interwencyjnych oraz kto jest opiekunem Klubu Sportowego „Bartnik”

Burmistrz – ok. 50%, Prezesem Klubu jest Robert Michajłow.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – czy kwota przeznaczona na OPS 64 320 zł. wystarczy na pokrycie wynagrodzeń do końca roku. Czy będą jeszcze jakieś zmiany potrzebne? Ile do tej pory kosztowała nas obsługa prze PCK?

Burmistrz odpowiedział: mieliśmy podpisaną umowę na 177 tys. zł. Zaplanowaliśmy, że gdyby nie było już dofinansowania z Urzędu Pracy to 77 tys. zł powinno starczyć już do końca roku.

 

Przewodniczący Rady Stanisław Ceberek – poddał wcześniej odczytany projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwałę nr VI/50/2003 zmieniająca uchwałę budżetową na 2003 rok stanowi załącznik nr 19.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – odczytał projekt uchwały w sprawie odwołania Komisji Rewizyjnej.

 

Głos zabrał radny Adam Andrzejczyk – poprosił o uzasadnienie wniosku przez wnioskodawcę. Wynik głosowania wskazał w sprawie wniosku, że jest to wniosek popierany przez cały Klub radnych PSL. Poprosił również Przewodniczącego Klubu radnych o ustosunkowanie się do tego wniosku, ponieważ nie padły żadne zastrzeżenia do Komisji Rewizyjnej. Zgłoszony został czysty wniosek o jej odwołanie, czy to jest ze względów politycznych. Wiem, że jednym z kolejnych punktów działania Komisji Rewizyjnej miała być kontrola dowozów dzieci do szkół i tych aktualnych i poprzednich. Być może to jest głównym powodem wniosku o odwołanie Komisji Rewizyjnej.

 

Radny Józef Dąbrowski wręczył do odczytania na piśmie uzasadnienie wniosku o odwołanie Komisji Rewizyjnej przewodniczącemu rady.

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał to uzasadnienie.

Stanowi ono załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

 

Burmistrz zaprzeczył, że Komisja Rewizyjna kontroluje za zlecenie burmistrza. Komisja Rewizyjna jest niezależnym organem do dyspozycji rady. Ważne jest, aby zgodnie z prawem wykonywała swoje działania.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Bogdan Ropiak – ustosunkował się do postawionych zarzutów. Plan pracy Komisji Rewizyjnej został opracowany przez mnie i zatwierdzony przez członków komisji (również przez radnego Janusza Grzegorczyka członka Komisji Rewizyjnej). Komisja zebrała się 3 razy: zajmowała się kontrolą umów, zawartych na dowożenie dzieci do szkół po 18 lutego. Na wniosek zgłoszony przez radnego Jana Prusaczyka 30 grudnia 2002r. zbadano sprawę diety Przewodniczącego rady gminy poprzedniej kadencji. Ostatnio również badanie – sprawozdania z wykonania budżetu za 2002 rok.

Następnie odczytał plan pracy Komisji Rewizyjnej – stanowi on załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

Odczytał również protokół z kontroli diety - stanowi on załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.

 

Radny Sławomir Świtaj zwracając się do członków klubu PSL powiedział „zastanówcie się jak to jest. Bierzecie udział w posiedzeniach komisji, głosujecie, przegłosowujecie protokoły, a potem zgłaszacie wniosek o odwołanie Komisji Rewizyjnej. Zastanówcie się jak to było w poprzedniej kadencji. Plan Komisji Oświaty nigdy nie był zatwierdzony tylko przedstawiony raz w 2002r. Z całej 4 – letniej kadencji udostępniono mi tylko 8 protokołów. Protokoły ograniczały się tylko do otwarcia i przekazania głosu burmistrzowi. Kilka uwag, głosów i przewodniczący dokonywał zamknięcia posiedzenia. Czy tak ma wyglądać praca”?

 

Radny Jan Prusaczyk poprosił radnego Janusza Grzegorczyka o wyjaśnienie – jaka jest pana interpretacja treści protokołu jako członka komisji, ponieważ protokół ten Pan podpisał, nie wnosił Pan do niego uwag.

 

Radny Janusz Grzegorczyk – „O jaki protokół chodzi”?

 

Radny Jan Prusaczyk – o ten, który czytał Przewodniczący Komisji rewizyjnej.

 

Radny Janusz Grzegorczyk – „nie mam żadnych zastrzeżeń”.

 

Radny Jan Prusaczyk – powiedział, że nie rozumie, jeżeli radny Grzegorczyk podpisuje wniosek o odwołanie komisji, za nieprawidłowe sporządzanie dokumentów, głosuje za tym, a jednocześnie głosuje i przyjmuje dokument, w którym stwierdza nieprawidłowości.

 

Radny Janusz Grzegorczyk – powiedział, że „ciągle nie rozumiem, o co Panu chodzi”.

 

Radny Jan Prusaczyk – „o to żeby Pan odpowiedział wszystkim tu obecnym, jaki jest Pana stosunek do treści tego protokołu, który odczytał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

 

Radny Janusz Grzegorczyk – „uczestniczyłem w pracach Komisji Rewizyjnej i nie chcę jej oceniać, niech inni ocenią, radni są od tej oceny”.

 

Radny Jan Prusaczyk –„Pan podpisuje przeczący sobie wniosek o odwołanie Komisji Rewizyjnej i głosuje za nim. Myślę, że od tego jest sesja, aby wyjaśnić sobie wszystko na jej forum, a nie później.

 

Radny Adam Andrzejczyk – Jednym z zarzutów jest nie przedstawienie planu pracy Komisji Rewizyjnej. Chciałbym odnieść się do tego, w taki sposób, że przez 4 lata poprzedniej kadencji, nie słyszałem o jakimkolwiek planie pracy Komisji Rewizyjnej. Nie był nigdy przekazany. Natomiast tutaj plan został skonstruowany i przyjęty przez komisję. Dziwaczne jest, wręcz irytujące, że osoba, która współtworzy ten plan i podpisuje się pod jego projektem głosuje za wnioskiem o odwołanie Komisji Rewizyjnej i to odwołanie motywuje faktem, że plan nie został sporządzony.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek poddał wcześniej odczytany projekt uchwały pod głosowanie.

Rada uchwałę przyjęła stosunkiem głosów; 8 „za”, przy 6 głosach sprzeciwu i 1 głosie wstrzymującym się.

Uchwała nr VI/51/03 w sprawie o odwołanie Komisji Rewizyjnej stanowi on załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek poprosił o zgłaszanie kandydatów na członków Komisji Rewizyjnej.

Radny Stanisław Kolimaga zgłosił radnego Stanisława Jachimczyka,

Radny Janusz Grzegorczyk zgłosił radnego Jerzego Cymka,

Radny Józef Dąbrowski zgłosił radnego Janusza Grzegorczyka,

Wszyscy kandydaci wyrazili zgodę.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek zasięgnął opinii pani mecenas, czy w związku z tym, że są tylko 3 kandydatury może być przegłosowana cała komisja?

 

Hanna Kwiatkowska – Komisja jest powoływana przez radę, jeśli jest zgłoszona tak liczba kandydatów, to może być głosowanie, i jedną uchwałą może być ten skład ustalony.

 

Rada uchwałę przyjęła stosunkiem głosów 8 „za” a 7 radnych nie wzięło udziału w głosowaniu.

Uchwała nr VI/52/03 w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

Radny Adam Andrzejczyk (do pana Burmistrza) w związku, że nastąpiła zmiana Komisji Rewizyjnej, czy pracując teraz nad sprawami bieżącymi – zwróci się pan ze swoją siłą do skontrolowania pracy Urzędu w poprzedniej kadencji.

Grzegorz Lis – mieszkaniec Myszyńca – pogratulował Przewodniczącemu Ceberkowi wyboru na przewodniczącego, co prawda stało się to w 50 rocznicę śmierci towarzysza Stalina, ale dla pana to pewnie bez różnicy”. Zadał pytanie: Czy w świetle protokołu Komisji Rewizyjnej, z którego wynika, że pobierał Pan nienależne pieniądze, czy zamierza je Pan zwrócić? Czy Burmistrz podejmie kroki w tej sprawie?

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – powiedział na ten temat wypowiadał się na dwóch poprzednich sesjach i nie mam zamiaru do tego tematu wracać. Jeżeli będę musiał je zwrócić, jeżeli naruszyłem prawo to tak zrobię. Ale uważam na dzień dzisiejszy, że prawa nie naruszyłem.

Radny Adam Andrzejczyk – w momencie, gdy zostało przedstawione sprawozdanie z działalności OPS w Myszyńcu skierował Pan dyskusję w ten sposób, że mogliśmy tylko zadawać pytania. Chciałbym tylko pogratulować Pani kierownik znakomitego sprawozdania. Po raz pierwszy od 4 lat jest ono napisane rzeczowo, merytorycznie, bardzo konkretnie. Życzył wszystkim kierownikom i radzie, aby otrzymywała takie sprawozdania, a nie jakieś dziwne powieści czy uniesienia emocjonalne.

 

Radna Urszula Wiśniewska – „z jakich komisji zrezygnują radni Jachimczyk i Cymek, aby umożliwić pracę mnie i radnemu Ropiakowi w komisjach”. Zgodnie z umową każdy radny ma prawo do pracy w dwóch komisjach.

 

Stanisław Ceberek – mieszkaniec Wykrotu, senator. Na sesji powinni pojawić się posłowie.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – na sesję zostali zaproszeni posłowie; Stanisław Kurpiewski i Zbigniew Deptuła. W dniu dzisiejszym odbywa się posiedzenie Sejmu i nie mogą przybyć. A jeśli będą mieli taką możliwość, to przy najbliższej okazji pojawią się na sesji, żeby wyjaśnić wszystkie niejasności. Zaproszeni zostali też radni powiatowi.

Radnych wojewódzkich nie zaproszono, jeśli będzie taka potrzeba, to takie zaproszenie zostanie skierowane.

Stanisław Ceberek z Wykrotu – interesują mnie przedsięwzięcia rady gminy, na temat sytuacji ekonomicznej tego terenu. Tak można prowadzić obrady sesji, że sama rada będzie miała problemy i będzie je rozwiązywała. Dlatego zacznijcie myśleć Panowie radni o wyborcach, a nie o swoim przesuwaniu stołków. To jest bardzo niebezpieczne. Mnie się wydaje, że jest nowa rada, należy więc dać czas tym ludziom. Niech pokażą, spróbują. Chciałem zapytać radnych powiatowych, ponieważ nie wiem (może Państwo wiecie), po co istnieją w powiecie dwa urzędy: jeden grodzki, drugi ziemski. Wiem, że to jest ustawa sejmowa. Tylko te ustawy drogo nas kosztują. A tymczasem gmina Myszyniec została pozbawiona stanowiska pracy rejestracji samochodów, trzeba jeździć do Ostrołęki a to pochłania czas i pieniądze.

Zacznijmy się zastanawiać, co zrobić, abyśmy zaczęli coś w końcu produkować. Zmniejsza się nam przychód do budżetu gminy. Własnych środków mamy około 20 %, czyli nic. Jeżeli resztę sprzeda sejm, senat i rząd polski nie będzie z czego się utrzymywać, a więc skończymy się wszyscy. Nie będzie już gmina potrzebna, szkoła bo nie będzie pieniędzy. Każda gmina ma wytwarzać produkty, które będzie sprzedawać. Większa połowa towarów spożywczych znajdujących się w sklepach może być produkowana na terenie naszej gminy. A my sprowadzamy ogórki kiszone z Unii, a u nas każda kobieta może to robić!

Zacznijmy Panowie próbować, wyjdźcie z inicjatywą. Tylko przepisy unijne uniemożliwiają nam rozpocząć produkcję żywności, że to przekracza nasze możliwości.

Ajax. Czy wiecie, co to jest Ajax, a my się pytamy, a jak my chłopy mamy żyć.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek skomentował wypowiedź byłego posła i senatora: że jest to wystąpienie na forum parlamentu, a nie na forum rady gminy.

 

Grzegorz Lis – mieszkaniec Myszyńca – nie przybył na sesję poseł Kurpiewski. Na Ośrodku Kultury w części budynku straży, jest ładny transparent, że mieści się tam biuro poselskie. Kiedy będzie można się do posła zwrócić, kiedy poseł przyjedzie do nas chociaż na 15 min. Jak dobrze sobie przypominam w kampanii wyborczej powiedział, że będzie przyjeżdżał. Skierował także pytanie do radnych – ilu radnych spotkało się ze swoimi wyborcami w swoich okręgach?

 

Sołtys wsi Charcibałda Halina Ruszczyk – kto ma odpowiadać za dzieci, które jeżdżą do szkoły autobusami, bo u nas w wiosce wczoraj tak się działo, że dziecko wyjechało o 700 , a wróciło na 1600 Było poszukiwane przez rodziców. Dzwoniono do szkoły mówią, że dziecko jest w Zalesiu, odebrał je jakiś pan i ma dostarczyć je do wioski. Rodzice poszukują samochodem swojego dziecka; Świdwiborek, Pełty, Koryta. Dziecka nie ma, wracają do Myszyńca, autobus dziecko przywozi. Dziecko przejechało swoją wioskę Charcibałdę, zaczęło płakać przez całą drogę nikt się nim nie zainteresował. Jest opiekunka i kierowca, nie wiem czego opiekunka w autobusie siedzi.

Dzieci z zerówki – Świdwiborek, Charcibałda, nie mogą zdążyć na autobus. Poprosiła, aby opiekunka szła do zerówki, dzieci odbierała i powiedziała, gdzie mają wysiąść.

 

Odpowiedzi udzielił Dyrektor Mirosław Aptacy – jest to przypadek indywidualny. Na przestrzeni kilkunastu lat zdarzyło się to po raz pierwszy. Po prostu dziecko zaspało. Rzecz ma miejsce w kwietniu, a nie we wrześniu. Dziecko dokładnie zna miejsce, w którym ma wysiąść.

 

Radny Adam Andrzejczyk – wiem, że obowiązkiem rodziców jest doprowadzenie dzieci do zerówki odebranie ich. Tak jest w Myszyńcu. Czy nie jest obowiązkiem rodziców doprowadzić do miejsca, gdzie autobus się zatrzymuje i odebranie go? Autobus nie zawozi do każdego domu.

 

Sołtys – Halina Ruszczyk – poprosiła, aby opiekunka siedziała na pierwszym siedzeniu.

Mirosław Aptacy – odpowiedział, że przepisy bezpieczeństwa wymagają, aby opiekunka siedziała z tyłu. Jeżeli opiekunka jest jedna na autobus – sensowne jest, że siedzi ona z tyłu, bo przednie drzwi są pod okiem kierowcy.

Burmistrz Bogdan Glinka – powiedział, że należy zorganizować spotkanie z rodzicami dzieci z zerówek i poprosić, aby dzieci do autobusu doprowadzali i odbierali. Opiekunowie niech również zwrócą szczególną uwagę na te dzieci. Nie można zrzucać winy tylko na opiekunkę, chociaż od tego tam jest, za to jej płacimy, aby pilnowała te dzieci. Rodzice jednak niech nie spychają swoich obowiązków na opiekunów, oni również odpowiadają za swoje dzieci.

 

Burmistrz – udzielił odpowiedzi na zadane pytania;

1) radnego Adama Andrzejczyka

Tak zwrócę się o skontrolowanie Zarządu Gminy poprzedniej kadencji – do Komisji Rewizyjnej. Tylko, jaki będzie skutek?

2) na pyt. Grzegorza Lisa

Komisja rewizyjna stwierdziła, że 400 zł. było pobierane niezgodnie z prawem. Uważam, że są to pieniądze publiczne, nie można zapominać, jeżeli było coś robione niezgodnie z prawem to powinno się to wyjaśnić. Nie wiem, czy będzie to decyzja o zwrocie, czy przedawnienie.

 

Stanisław Ceberek – chciałbym, aby tę sprawę do końca wyjaśnić, żebym ciągle nie był posądzany o jakieś przekręty. Chcę być oczyszczony. Jeśli naprawdę złamałem prawo, jestem zgodny zwrócić te pieniądze..

 

Ryszard Gwara – sołtys wsi Zdunek- zwrócił się z pytaniem do burmistrza. Mieszkańcy chcieliby wiedzieć, czy na drogę Zdunek – Działy, wykonawca udzielił gwarancji, ile kosztowała budowa tej drogi, kto sprawdzał stan techniczny przy odbiorze.

 

Drząszcz Edward – sołtys wsi Pełty – zapytał dlaczego nie ma lekarza weterynarii Pana Białowąsa, choć jest on na liście gości zaproszonych. Czy może jest tak samo w Sejmie na posiedzeniu?

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – odpowiedział, że kontaktował się w dniu wczorajszym (tj. 8 kwietnia 2003r.) 2 razy. W pierwszej wersji miał być, ale niestety wypadło mu jakieś bardzo ważne spotkanie. Przy najbliższej okazji postara się być, aby wyjaśnić wszystkie wątpliwości i niejasności, odpowiedzieć na pytania rolników.

 

Drężek Bolesław – sołtys wsi Zalesie – zapytał „to były rekolekcje, kiedy dostaje telefon o 16 czy 15 – tej, aby powiadomić, że dzieci mogą jechać na rekolekcje. Jak miałem powiadomić te dzieci. Czyich tych dzieci nazbierać w ten autobus. Kto to tak rządzi. Dziś dzwonią, że jutro na 9 – tą. Ja tego przypadku, jak tyle lat sołtysem jestem nie miałem, tydzień – 5 dni, to już było spóźnienie, a tu telefon i już jadź! Jakbyś jadł coś gorącego, to byś się mógł oparzyć. Czy to nie można było dać do księdza ogłoszenie. To po co mnie w błąd wprowadzać, aby ja całą noc chodził do rana od domu do domu.

 

Lipka Tadeusz – mieszkaniec Myszyńca – zaproponował, aby zamiast parkingów, które mają być robione, dokończyć plac przed panem Drężkiem.

Burmistrz Bogdan Glinka – jestem również za tym, aby kończyć rozpoczęte inwestycje. Jednak jeśli chodzi o parkingi, to zarówno Gminna Spółdzielnia, jak i właściciele sklepów zadeklarowali uczestniczenie w kosztach również Zarząd Dróg Krajowych. Natomiast ten parking koło Pana Drężka gmina musiałaby pokryć ze środków własnych

 

Stanisław Ceberek – czy jest już przygotowana dokumentacja?

 

Burmistrz – nie, dopóki, nie będzie informacji na piśmie Pani Daniłowskiej, że pieniądze dostaniemy. Zależy mi na tym, aby Myszyniec wyglądał ładniej.

 

Pani Krajewska – mieszkanka Myszyńca – zapytała, kto będzie sprzątał drogę krajową – ulicę Stefanowaicza? My sprzątamy, a pieniądze bierze Ostrołęka. Skoro tak niech gospodarka komunalna przejmie i będzie sprzątać. Czy nas obowiązuje?

Już 12 lat jest ta rada, co ona zrobiła dla Myszyńca. Coście zrobili dla Myszyńca, GOK powinien być w marmurach, przez 12 lat pozostała ruina. Czyście jakiej drogi kawałek ułożyli? Wy tylko dbacie o swoje wioski. Przez Myszyniec jeździ cała Europa, Polska, coście Panowie zrobili powiedzcie jedno słowo. Następnie zwróciła się do radnego Jachimczyka, żądając przeprosin w obecności ludzi.

 

Burmistrz Bogdan Glinka– nie możemy liczyć na Zarząd Dróg Krajowych, że będzie sprzątał nasze drogi. Pani Daniłowska zaproponowała, że gmina posprząta, a Zarząd Dróg Krajowych w większym procencie dołoży do budowy chodnika. Zatrudniliśmy 6 osób w ramach prac interwencyjnych, które będą sprzątać tę drogę. Zrobią nam trawniki, posadzą krzewy.

 

Radny Adam Andrzejczyk skierował pytanie do Pani mecenas, czy w momencie, gdy rada poddaje pod głosowanie wniosek dotyczący zmian budżetowych. Zgodnie z ustawą zobowiązany jest do wskazania środków pokrycia. Czy pani zdaniem chodzi tu o środki mieszczące się w budżecie, czy z zewnątrz?

 

Hanna Kwiatkowska – jest to w istocie wniosek w wprowadzenie zmiany do budżetu. Projekt zmian w budżecie przedstawia Burmistrz, on jest ich autorem. Każdy może zgłosić wniosek, tylko pytanie na ile skuteczny. To burmistrz odnosi się do wniosku i przedstawia własne stanowisko w tej sprawie.

 

Gwara Ryszard – sołtys wsi Zdunek – odniósł swoją wypowiedź do radnego Kiernozka – dachu nie można dzielić na kawałki. Jeśli dokłada się po 10 tys. na drogę, aby Jachimczyk nie chodził po piasku. Ludzie pracowali przy tej remizie, a przez ostatnie 15 lat nic się nie działo.

 

Burmistrz Bogdan Glinka – Zdunek był dyskryminowany. Praktycznie została zlikwidowana straż, bo nigdy nie miała żadnego sprzętu. Budynek nigdy nie był remontowany. Chciałbym, abyśmy mądrze inwestowali, w taki sposób, abyśmy nie zamykali za jakiś czas szkół ani remiz. Proszę strażaków o konkretne decyzje.

 

Grzegorz Lis – mieszkaniec Myszyńca – w majątku straży jest prowadzona jakaś działalność. Może straż dołożyłaby do tego remontu?

 

Radny Stanisław Jachimczyk – każda straż, jeśli ma jakieś pieniądze musi się rozliczyć. Pewne pieniądze poszły.

 

Burmistrz – na spotkaniu Zarządu Gminnego OSP, zaproponowałem dwa wyjścia: albo samochód przeprowadzić do Zdunka, albo remizę strażacką do Wolkowych.

 

Mieczysław Kulas – mieszkaniec Myszyńca – kiedy będą wybory sołtysów i jakie dostaje on uposażenie?

 

Burmistrz Bogdan Glinka – na ostatniej sesji została podjęta uchwała w sprawie wyborów sołtysów, które należy zakończyć do 30 czerwca. Już po tej sesji rozpoczynamy. Do tej pory sołtys otrzymywał procent od zebranych podatków i od wydanych świadectw, które już w tej chwili nie są honorowane. W poniedziałek było zorganizowane spotkanie z Panią Białowąs, na którym było 3 sołtysów (z Koryt, Pełt i Zdunka).

 

Radny Sławomir Świtaj – „jeszcze nie ma 16-tej, bo ostatnio radny Stanisław Jachimczyk powiedział, że jest radnym tylko do godziny 16 – tej. Słuchając wypowiedzi sołtysów, nie wiem, co należy do roli sołtysa. Sołtys nie będzie robił tego, czy nie jest od tego żeby rozmawiał z ludźmi w swojej wiosce? Panowie zastanówcie się, o co tutaj chodzi. Czy jesteście tylko po to, aby ewentualnie wziąć diety, choć nie dotyczy to wszystkich.

Ksiądz poprosił o zorganizowanie dowozów. To tylko wasza dobra wola i życzliwość czy wy powiadomicie, czy też nie. Nikt was nie zmusza. Taka jest rola sołtysa lub radnego, nie tylko do godziny 16 – tej, powinien w każdej chwili być dyspozycyjny. Bo zostaje się radnym, a nie po to, aby brać diety, o które cały czas wnioskuję, aby je obniżyć.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – zapytał dlaczego regulamin konkursu na stanowisko kierownika OPS nie uwzględnia obowiązujących uregulowań prawnych? Zapis w regulaminie, że kandydaci na powyższe stanowisko powinni posiadać wykształcenie (pedagogika, psychologia, resocjalizacja) oraz co najmniej 5-letni staż pracy w tym zakresie jest sprzeczny z prawem. Ustaw o pomocy społecznej mówi, że osoby te zobowiązane są posiadać co najmniej 3-letni staż pracy w pomocy społecznej oraz specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej.

Czy będą następne konkursy, czy jest sens ogłaszania tych konkursów, skoro w tej chwili Pan Dyrektor MOKSiR w zasadzie p.o. czyli pełniący obowiązki posługuje się pieczątką Dyrektora, czyli tak jakby był już po konkursie.

 

Mecenas – trzeba odróżnić pewne rzeczy, zewnętrzne oznaczenia od tego, w jaki sposób człowiek na pełnienie funkcji został powołany. Jeżeli kierownik jednostki organizacyjnej został powołany, na jakiś określony czas powierzono mu obowiązki, nie jest to bezterminowo. Z aktu powierzenia obowiązków wynika czasowość, a nie z tego, że na jego drzwiach wisi tabliczka Dyrektor. Z punktu widzenia tego, kto przychodzi z zewnątrz, bez znaczenia jest, czy on jest p.o. czy coś innego, bo to jest dyrektor –szef tej firmy. Jeżeli Burmistrz mówi, ze zostały powierzone obowiązki, to bez względu na to, jakimi pieczątkami pracownicy posługują się, to powierzenie obowiązków jest czasowe. Nie przesądza to o treści stosunku prawnego, jaki łączy pracodawcę z pracownikiem, któremu powierzono obowiązki.

 

Mirosław Aptacy – Dyrektor szkoły w Myszyńcu – powiedział „ z niepokojem obserwuję kolejną sesję. Dochodzę do wniosku, że sporo czasu poświęca się na dywagacje, na dyskusję w kwestii zapewnienia komfortowych warunków dla samochodu strażackiego, czy położenia kawałka asfaltu, natomiast nie padają tu publicznie słowa troski o dzieci, nie padają deklaracje w kwestii modernizacji szkoły w Myszyńcu. Historia dyskusji modernizacji sięga roku 1997. W tamtym czasie nie było podstaw kwestionować budowy szkoły w Wykrocie, czy remontu szkoły w Wolkowych, baza tych szkół była kiepska. Zdumiała mnie już nieco modernizacja szkoły w Wydmusach w 2002 roku. Trzeba mieć na uwadze to, że w szkole w Myszyńcu uczy się 900 uczniów tj. 50% z całej gminy. Mamy zaległości z roku poprzedniego za budowę sali w Wolkowych i należności za modernizację szkoły w Wydmusach oraz niepewność, czy trzeba będzie zwrócić Wojewodzie 800 tys. zł. Z drugiej strony słyszę głosy radnych: ten chciałby 30 tys. na garaż, ów 50 tys. na remont drogi. Przez analogię do budżetu domowego, jeśli możliwości inwestycyjne są określone i ograniczone to ustala się pewną hierarchię. Żaden rozsądny gospodarz nie buduje luksusowego garażu, w sytuacji kiedy przecieka dach, a przez okna wiatr hula. W miesiącach zimowych kiedy temperatury spadały poniżej 15, czy 20 stopni, nie można było w szkole utrzymać temp. powyżej 10 stopni, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków sanitarno – higienicznych pracy – powinno się zawiesić zajęcia (na dobę spalano 2 tony węgla, ogrzewano świat, a nie szkołę). Chciałem zaapelować do radnych, aby nie patrzeć tylko przez pryzmat swojej wioski, są rzeczy ważne i ważniejsze”.

 

Radna Urszula Wiśniewska zapytała ile pieniędzy wpływa za wynajem lokalu do straży od posła Kurpiewskiego?

 

PUNKT 13.

O godzinie 1450  Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek zamknął obrady VI sesji Rady Gminy, składając życzenia świąteczne.

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:                                                                  Przewodniczący Rady Gminy

 

Mariola Banach                                                                       Stanisław Ceberek