Protokół nr XII/03
z XII sesji Rady Gminy Myszyniec
w dniu 30 października 2003 roku
PUNKT 1.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek o godz. 1100 otworzył XII sesję Rady Gminy Myszyniec. Po powitaniu wszystkich oświadczył, iż zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co stanowi 100 % ustawowego składu rady. Pozwoli to na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2.
Lista obecności gości stanowi załącznik nr 3.
PUNKT 2.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek przypomniał, że porządek sesji przedstawia się następująco:
- Otwarcie sesji.
- Przedstawienie porządku obrad.
- Przyjęcie i przegłosowanie ewentualnych zmian do porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z XI sesji rady gminy.
- Informacja burmistrza Gminy Myszyniec o pracy w okresie międzysesyjnym.
- Interpelacje.
- Dyskusja i podjęcie uchwał w sprawach:
a) przekazania nieruchomości na cele publiczne
b) uchwalenia statutu gminy Myszyniec
c) zmiany uchwały w sprawie ustalenia składów osobowych komisji stałych rady
d) zmiany uchwały w sprawie uchwalenia „Programu ochrony wód gruntowych przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z indywidualnych gospodarstw rolnych”
e) przystąpienia do „Programu wyrównywania różnic między regionami” w roku 2003
f) wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Ostrołęce na kadencję 2004 – 2007
g) wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Ostrołęce na kadencję 2004 – 2007
h) zmiany budżetu na 2003 rok
- Zapytania i wolne wnioski.
- Zamknięcie obrad XII sesji rady gminy.
PUNKT 3.
Do porządku obrad wprowadzono następujące zmiany:
W punkcie 7 a Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Myszyniec do Związku Kurpiów
Wybór komisji skrutacyjnej w celu wyboru ławników.
Radny Stanisław Jachimczyk zgłosił wykreślenie z porządku punktu 7a tj. uchwalenia statutu gminy Myszyniec.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – poddał wniosek pod głosowanie.
Rada wniosek przyjęła jednogłośnie.
PUNKT 4.
Do protokołu nie wniesiono uwag. Protokół przyjęto jednogłośnie 15 głosami „za”.
PUNKT 5.
Ze względu na nieobecność Burmistrza Bogdana Glinki, Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał jego wystąpienie stanowi ono załącznik nr 4.
PUNKT 6.
Radny Janusz Grzegorczyk – zapytał przewodniczącego komisji oświaty, dlaczego nie zorganizował posiedzenia komisji przed sesją.
Radny Sławomir Świtaj – bezsensowne byłoby powtarzanie informacji omawianych na komisji budżetu i rolnictwa, uszczupliłoby to budżet gminy.
Radny Janusz Grzegorczyk – powiedział, że jest członkiem komisji rewizyjnej i komisji oświaty.
Radny Sławomir Świtaj – każdy radny ma prawo uczestniczyć w każdej komisji, a jeśli pan uczestniczył tylko w tej, w której było płacone, to pana sprawa. Zwoływanie komisji oświaty tylko dla pana mija się z celem, żeby powtórzyć sprawy statutu, pochłania to znaczne pieniądze. Nie ma obowiązku zwoływania komisji przed każdą sesją.
Radny Janusz Grzegorczyk – jeśli przewodniczący nie miał zamiaru zwołać komisji przed sesją to powinien o tym powiadomić członków komisji.
Radny Adam Andrzejczyk – zgłosił wniosek, iż interpelacje powinny być kierowane do organu wykonawczego.
PUNKT 7.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Myszyniec do Związku Kurpiów.
Mirosław Grzyb – Prezes Związku Kurpiów – podziękował za zaproszenie i wpisanie do porządku obrad podjęcie tej uchwały. Związek Kurpiów jest stowarzyszeniem regionalnym zrzesza kurpiów, zrzesza szkoły. Działalność związku nie byłaby możliwa gdyby nie współpraca z gminami, miastami, szkołami i domami kultury. Stowarzyszenie nie pracuje dla siebie a dla mieszkańców gmin i miast. Jeśli Myszyniec przystąpi to w Związku będą już w nim wszystkie gminy kurpiowskie.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytany wcześniej projekt uchwały poddał pod głosowanie. Rada uchwałę podjęła jednogłośnie 15 głosami „za”.
Uchwała nr XII/86/03 w sprawie przystąpienia Gminy Myszyniec do Związku Kurpiów stanowi ona załącznik nr 5.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał uchwałę w sprawie przekazania nieruchomości na cele publiczne.
Stanisław Ścibek – podinspektor ds. gospodarki gruntami – są to działki położone we wsi Wykrot i Cięćk leżą one w ciągi drogi powiatowej dlatego musimy je przekazać.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytany wcześniej projekt uchwały poddał pod głosowanie. Rada uchwałę podjęła jednogłośnie 15 głosami „za”.
Uchwała nr XII/87/03 uchwałę w sprawie przekazania nieruchomości na cele publiczne stanowi ona załącznik nr 6.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia składów osobowych komisji stałych rady.
Radny Bogdan Ropiak – zadeklarował członkostwo w komisji budżetu.
Radna Urszula Wiśniewska – zgłosiła się do komisji budżetu.
Radny Adam Andrzejczyk – zrezygnował z członkostwa w komisji rolnictwa i zgłosił chęć pracy w komisji budżetu.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytany wcześniej projekt uchwały poddał pod głosowanie. Rada uchwałę podjęła jednogłośnie 15 głosami „za”.
Uchwała nr XII/88/03 w sprawie ustalenia składów osobowych komisji stałych rady stanowi ona załącznik nr 7.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia „Programu ochrony wód gruntowych przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z indywidualnych gospodarstw rolnych”.
Radny Janusz Grzegorczyk– powiedział, że dla niego sprawa jest nie jasna.
Stanisław Ścibek – podinspektor ds. gospodarki gruntami – w bieżącym roku zbudowano 26 sztuk zbiorników, znalazły się jeszcze dodatkowe środki, aby wybudować kolejnych 30. Burmistrz wystąpił do prezesa WFOŚ o dodatkowe środki na rok 2004 i 2005.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytany wcześniej projekt uchwały poddał pod głosowanie. Rada uchwałę podjęła jednogłośnie 15 głosami „za”.
Uchwała nr XII/89/03w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia „Programu ochrony wód gruntowych przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z indywidualnych gospodarstw rolnych” stanowi załącznik nr 8.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały w sprawie przystąpienia do „Programu wyrównywania różnic między regionami” w roku 2003
Zdzisław Ścibek– kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy – jest to szeroki program, w ramach jego zostanie złożony wniosek na wmontowanie klimatyzacji do samochodu Środowiskowego Domu Samopomocy, który wozi podopiecznych.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytany wcześniej projekt uchwały poddał pod głosowanie. Rada uchwałę podjęła jednogłośnie 15 głosami „za”.
Uchwała nr XII/90/03w sprawie przystąpienia do „Programu wyrównywania różnic między regionami” w roku 2003 stanowi załącznik nr 9.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek poprosił o zgłaszanie kandydatów do komisji skrutacyjnej w celu przeprowadzenia wyborów ławników:
Radny Jan Prusaczyk zgłosił radnego Stanisława Jachimczyka, przewodniczący jednak zwrócił uwagę, że nie może być członkiem komisji ze względu na kandydowanie na ławnika.
Radny Stanisław Kiernozek zgłosił radnego Bogdana Ropiaka – jednak nie wyraził zgody.
Radny Józef Dąbrowski zgłosił radnego Jerzego Cymka, który nie wyraził zgody.
Radny Stanisław Ceberek zgłosił radnego Adama Andrzejczyka, który nie wyraził zgody.
Po przerwie zgłoszono następujących: Edwarda Żywicę, Janusza Grzegorczyka i Józefa Dąbrowskiego, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie.
Radny Adam Andrzejczyk – zaproponował, aby w tej chwili zająć się zmianami w budżecie a wybory ławników zostawić na koniec.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek poddał pod głosowanie zgłoszony wniosek. Wniosek przyjęto jednogłośnie.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały zmieniającej uchwałę budżetową na 2003 rok oraz jej uzasadnienie.
Robert Michajłow – Prezes klubu Sportowego „Bartnik” – przedstawił rozliczenie z otrzymanej dotacji stanowi ona załącznik nr 10.
W ramach klubu działają trzy sekcje lekkaatletyka, piłka nożna i piłka siatkowa. Na same opłaty sędziowskie klub potrzebuje rocznie ok. 3 tys. zł., na zakup sprzętu który jest niezbędny do przeprowadzania rozgrywek na pewnym poziomie.
Na cały rok potrzebne byłyby środki w kwocie 20 tys. zł. nie jest w stanie z własnej pensji pokryć kosztów.
Radny Stanisław Jachimczyk powiedział, że „budżet gminy jest cienki i nie można czerpać tylko z gminy”.
Robert Michajłow – Prezes Klubu Sportowego „Bartnik” – poinformował, że złożył wnioski do starosty, w miesiącu listopadzie złoży także do marszałka. Na bieg podczas Miodobrania zebrał 1 500 zł od sponsorów. Wyniki sportowe są naprawdę niezłe. Do tej pory nie zdarzyło się, aby ktoś wygrał i reprezentował nasz region na ogólnopolskich zawodach.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytany wcześniej projekt uchwały poddał pod głosowanie. Rada uchwałę podjęła jednogłośnie 15 głosami „za”.
Uchwała nr XII/91/03 zmieniająca uchwałę budżetową na 2003 rok stanowi załącznik nr 11.
Przystąpiono do wyborów ławników.
Radny Jan Prusaczyk – poprosił o przedstawienie warunków bycia ławnikiem, dlaczego niektórzy nie mogą kandydować.
Tadeusz Lipka – przewodniczący zespołu ds. zaopiniowania kandydatów – odczytał wymogi tj. art. 158 ustawy o ustroju sądów powszechnych oraz sprawozdanie zespołu opiniującego stanowi ono załącznik nr 12.
Kandydatów zgłosiło się 11, miejsc również było 11. Otrzymane zapytania o karalność nie wykluczyły żadnego z kandydatów. Jedna kandydatka nie spełnia wymogu zamieszkiwania na terenie naszej gminy. Jedna osoba ma negatywną opinię z policji ze względu na toczącą się sprawę karną. Pozostałe osoby mają pozytywna opinię z policji.
Kandydaci do Sądu Okręgowego to: Luma Jarosław i Kołpak Jolanta.
Kandydaci do Sądu Rejonowego to: Rybak Danuta, Kulas Mieczysław, Zieliński Stanisław, Domian Jolanta, Jachimczyk Stanisław, Pokora Anatol, Nicewicz Marianna Urszula, Kalinowska Beata, Jędrzejczyk Dorota.
Na kartach do głosowania są osoby spełniające wymogi.
Radny Stanisław Kiernozek zapytał dlaczego zaopiniowano 9 osób, miejsc 11, a dla jednej osoby zabraknie miejsca.
Tadeusz Lipka – przewodniczący zespołu ds. zaopiniowania kandydatów – z tego względu, że do wydziału pracy i ubezpieczeń są trzy miejsca natomiast nie ma żadnego kandydata (muszą być to zgłoszone osoby przez związki zawodowe czy organy administracji rządowej).
Janusz Grzegorczyk – przewodniczący komisji skrutacyjnej – rozdał karty do głosowania wyczytując nazwiska, wyjaśnił, że do sądu okręgowego można głosować na 2 kandydatów a do Rejonowego na sześć. Głosujemy „za” i „przeciw” stawiając znak w kratce.
Następnie komisja udała się w celu przeliczenia głosów i sporządzenia protokołu.
Radny Adam Andrzejczyk – zaproponował, aby następnym razem choć to dopiero za 4 lata zaprosić na sesję kandydatów na ławników.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek powiedział, że to cenna uwaga, można wybranych kandydatów zaprosić na kolejną sesję w celu przedstawienia się.
Pytania do przedstawiciela lekarza powiatowego weterynarii:
Radny Stanisław Kiernozek – poprosił, aby zrobić coś z bałaganem ze świadectwami.
Odp. – świadectwo jest ważne 72 godziny. Dopóki nie zatrudni się dodatkowego lekarza to kłopoty zawsze będą. Świadectwo zdrowia może być wystawione kiedy jest zbadane i jest zdrowe.
Ryszard Gwara – sołtys wsi Zdunek – za cielaka otrzymam 80 zł., 10 zł. kosztuje zaświadczenie, na rynek żeby wjechać trzeba zapłacić wjazdowe. Lekarz jest tylko od 7-ej do 14 –ej, często trzeba przyjechać po raz drugi. I pół cielaka nie ma.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – głównym problemem zdaje się jest brak lekarza. Należałoby ustalić jakieś dyżury jego pracy.
Radny Adam Andrzejczyk – w jaki sposób lecznica funkcjonuje skoro nie ma lekarza, wiele z czynności może wykonać tylko lekarz
Stanisław Ścibek – podinspektor ds. gospodarki gruntami – nasza lecznica działa ciągle na zasadzie tymczasowości, a najgorzej cierpią na tym rolnicy. Nasza gmina może stworzyć możliwość zatrudnienia dla 2 lub 3 lekarzy.
Radny Adam Andrzejczyk – kiedy będzie wyrzucana szczepionka na lisy.
Odp.- już jest od 16 października i obejmuje cały powiat.
Po przerwie przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytał protokół w sprawie wyborów ławników stanowi on załącznik nr 13.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Ostrołęce na kadencję 2004 – 2007
Uchwała nr XII/92/03w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Ostrołęce na kadencję 2004 – 2007stanowi załącznik nr 14.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Ostrołęce na kadencję 2004 – 2007
Uchwała nr XII/93/03w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Ostrołęce na kadencję 2004 – 2007stanowi załącznik nr 15.
PUNKT 8.
Krzysztof Bałdyga – przedstawiciel ARiMR – budowa systemu JACX rozpoczęła się od identyfikacji i rejestracji zwierząt, jest to jeden z elementów tego systemu. Na terenie powiatu podstawowe stado zostało zakolczykowane. W tej chwili trwa dokolczykowanie bydła, które do końca roku jest na koszt państwa. Od stycznia obowiązek kolczykowania spada na posiadacza zwierząt. Rolnik musi posiadać kolczyki. Poprosił o rozprowadzenie druków, które rozdał. Każdemu rolnikowi zostaną przypisane numery w takiej ilości jakie zamówi.
Nie będzie możliwości pożyczania sobie, bo w takim przypadku zwierzę zostanie zarejestrowane u sąsiada. Oprócz bydła rejestracji podlegają również kozy, świnie i owce oraz konie do rejestracji Związku Polskich Hodowców koni i są kolczykowane na koszt rolnika.
Spotkania informacyjne na temat dopłat bezpośrednich są zaplanowane od 13 lutego do 13 marca 2004 r. będzie przekazana informacja papierowa i ćwiczenie wypełniania wniosku, do ich wypełnienia potrzebne będą dokumenty jak: wypis z rejestru gruntów i mapa ewidencyjna gospodarstwa. Wnioski będą składane od 15 kwietnia do 15 czerwca, później 20 dni okresu karnego.
Edward Drząszcz – sołtys z Pełt – czy będą honorowane umowy dzierżawy.
Krzysztof Bałdyga – przedstawiciel ARiMR – dopłata przysługuje użytkownikowi, czyli tej osobie, która faktycznie obrabia ziemię. Wniosek o dopłatę składa dzierżawca a nie właściciel.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – dopłaty należą się za grunty uprawiane, dużo jest gruntów klasy V R, ale grunty leżą ugorem.
Krzysztof Bałdyga – przedstawiciel ARiMR – jednolita płatność obszarowa, dopłata jest do działki nie mniejszej niż 10 arów i gospodarstwa nie mniejszego niż jeden ha. Klasa gleby nie gra roli. Musi to być grunt utrzymany w dobrej kulturze rolnej, raz w roku zorany, zbronowany a użytek zielony skoszony lub skarmiony. 10 % wniosków będzie sprawdzanych. Jeśli błąd będzie większy niż 3 % będą sankcje nawet wstrzymanie do 3 lat dopłat.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – czy na dzień dzisiejszy wiadomo ile będą wynosić dopłaty bezpośrednie?
Krzysztof Bałdyga – przedstawiciel ARiMR – w tym projekcie są dopłaty do wybranych roślin: tytoń, chmiel, ziemniak skrobiowy oraz wiele różnych roślin włącznie ze zbożami, mieszankami zbożowymi oraz łąki i pastwiska. Ma to wynosić 25% to minimum plus z drugiego filaru 15 % plus z polskiego budżetu co łącznie ma dać 55 % kwoty, która przysługiwała będzie w Unii Europejskiej na dzień 30 kwietnia 2004 roku. Miało to być
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – większość rolników nie zna tej kwoty bazowej.
Krzysztof Bałdyga – przedstawiciel ARiMR – miało być 160 zł. do każdego ha. oraz na każdy ha 281 zł do zbóż a do użytków zielonych łąki, pastwiska 181 zł.(według euro 4 zł.).
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – czy nie można wcześniej otwierać bram wjazdowych na targowisko?
Sławomir Ceberek – kierownik ZGKiM – można to przemyśleć.
Radny Janusz Grzegorczyk – czy to prawdziwe są głosy o nielegalnej wycince drzew dokonanej przez pracowników ZGKiM.
Sławomir Ceberek – kierownik ZGKiM – nie było żadnej nielegalnej wycinki drzew.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – odczytał pismo z przychodni „Medyk” (stanowi ono załącznik nr16). Zaproponował głosowanie w tej sprawie tzn. kto jest przeciwny sprzedaży budynku zajmowanego przez Medyk i jest za tym aby poddać to dyskusje społeczne.
W głosowaniu brało udział 11 radnych. 10 było „za” 1 nie głosował.
Tadeusz Lipka – mieszkaniec Myszyńca – poinformował o wyjeździe do Sejmu w dniu 19 listopada br.
Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek – odczytał pismo z Sejmu stanowi ono załącznik nr 17.
PUNKT 9.
O godzinie 1400 Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Ceberek zamknął obrady XII sesji Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono i podpisano:
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy:
Mariola Banach Stanisław Ceberek