ZARZĄDZENIE NR 148/13
BURMISTRZA MYSZYŃCA
z dnia 26 lipca 2013 r.
w sprawie ustalenia regulaminu prowadzenia kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Na podstawie art. 18 ust. 8, art. 183 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowywaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 z późn. zm.) zarządzam co następuje:
§ 1.
Ustalam „Regulamin prowadzenia kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż alkoholu stanowiący załącznik do niniejszego Zarządzenia.
1. Kontrole przedsiębiorców w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży. Prowadzone są na terenie gminy Myszyniec przez członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
2. Kontrola przeprowadzona będzie przez co najmniej dwóch upoważnionych członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów alkoholowych w Myszyńcu
3. Upoważnienie imienne dla poszczególnych członków zespołu kontrolnego jest wydawane przez Burmistrza Myszyńca, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do Regulaminu.
4. Kontrole prowadzone będą zgodnie z planem kontroli zatwierdzonym przez Burmistrza Myszyńca.
5. Na zlecenie Burmistrza, poza planem kontroli mogą być przeprowadzone dodatkowe kontrole punktów sprzedaży.
6. Zakres kontroli obejmuje:
1) zakłócanie porządku publicznego w miejscu sprzedaży napojów alkoholowych i w najbliższej okolicy.
2) przestrzeganie określonych w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2012 r. poz. 1356 z późn. zm.) warunków prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych, a w szczególności:
a) posiadanie ważnego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
b) wnoszenia opłat za korzystanie z zezwolenia (dowód wniesionej opłaty),
c) zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
d) sprzedaży i podawanie napojów alkoholowych w miejscu wyznaczonym w zezwoleniu.
e) wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem, tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu.
3) przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a w szczególności:
a) nie sprzedawania i nie podawania napojów alkoholowych osobom do lat 18, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
b) uwidacznianie informacji o szkodliwości spożywania alkoholu,
c) sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w punktach sprzedaży, którymi są: sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych, wydzielone stoiska ze sprzedażą alkoholu w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2; pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych,
d) przestrzegania ustawowego zakazu reklamowania i promocji napojów alkoholowych,
e) przedstawianie prawidłowych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
7. Kontrole przeprowadza się po zawiadomieniu przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli. Wzór zawiadomienia określa załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
8. W uzasadnionych przypadkach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej kontrola może być wszczęta bez zawiadomienia przedsiębiorcy.
9. Członkowie GKRPA przed przystąpieniem do kontroli powołują ze swojego składu przewodniczącego kontroli.
10. Z każdej kontroli sporządza się protokół zawierający szczegółowe informacje z faktycznych ustaleń, według wzoru określonego w załączniku Nr 3 do niniejszego Regulaminu.
11. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, jeden egzemplarz protokołu pozostawia kontrolowanemu.
12. Protokół podpisują członkowie zespołu kontrolnego oraz właściciel punktu sprzedaży napojów alkoholowych lub osoba reprezentującą podmiot kontrolowany (pełnomocnik, pracownik) obecna w czasie kontroli.
13. W razie odmowy podpisania protokołu, fakt ten powinien być odnotowany z podaniem przyczyn odmowy i podpisany przez sporządzającego protokół.
14. Po przeprowadzonej kontroli, Przewodniczący przekazuje protokół z kontroli do stanowiska ds. obronnych, ppoż, uzależnień i profilaktyki celem przygotowania projektu zaleceń bądź wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie cofnięcia zezwolenia.
§ 2.
Wykonanie Zarządzenia powierza się Pełnomocnikowi Burmistrza ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Burmistrz Myszyńca
Bogdan Glinka