UCHWAŁA NR XXXI/269/14
RADY MIEJSKIEJ W MYSZYŃCU

z dnia 30 czerwca 2014 r.


w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, na realizację zadań publicznych innych niż wskazane ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz sposobu kontroli wykonania zleconych zadań

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.), art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.) Rada Miejska w Myszyńcu uchwala, co następuje:


§ 1.

1. Ilekroć w tekście mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.),
2) Gminie – rozumie się przez to Gminę Myszyniec,
3) Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Myszyńca,
4) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Myszyńcu,
5) organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,
6) dotacji – rozumie się przez to dotacje w rozumieniu art. 127 ust.1 pkt 1 lit. e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.).


§ 2.

1. Zakres zadań własnych gminy dotyczących działalności pożytku publicznego, które mogą być powierzone lub wsparte określa Rada Miejska w rocznym programie współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu działalności pożytku publicznego.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Miejska określa zakres zadań publicznych innych, niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, których realizację powierza się podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych.
3. Dotacje mogą być przyznane w drodze otwartego konkursu ofert lub w trybie pozakonkursowym.
4. Warunkiem rozpoczęcia postępowania o udzielenie dotacji na realizację zadań, o których mowa w ust.1, jest ich wyodrębnienie w projekcie budżetu Gminy.


§ 3.

1. Po przyjęciu projektu uchwały budżetowej, Burmistrz ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadań Gminy przez podmioty, o których mowa w § 2 ust.1.
2. Termin do składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od ukazania się ostatniego ogłoszenia.
3. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
1) rodzaju zadania,
2) wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania,
3) zasadach przyznawania dotacji,
4) terminach i warunkach realizacji zadania,
5) terminie składania ofert,
6) terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy wyborze ofert oraz terminie dokonywania wyboru oferty,
7) zrealizowanych przez organ administracji publicznej w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazywanych organizacjom i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.
4. Otwarty konkurs ofert podlega publicznemu ogłoszeniu:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy,
2) na stronie internetowej Urzędu,
3) na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
5. Wyniki otwartego konkursu podlegają ogłoszeniu:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy,
2) na stronie internetowej Urzędu,
3) na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.


§ 4.

1. Burmistrz może zlecić, na wniosek organizacji pozarządowej, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert (tryb małych zleceń).
2. Wysokość dofinansowania lub finansowania takiego zadania publicznego nie może przekroczyć 10 000 zł, a termin realizacji zadania nie może być dłuższy niż 90 dni.
3. Uznając celowość realizacji zadania publicznego przez organizację, w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od dnia wpłynięcia oferty, Burmistrz zamieszcza ofertę, o której mowa w § 8 ust. 3, na okres 7 dni:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy,
2) na stronie internetowej Urzędu,
3) na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
4. W terminie 7 dni od dnia upublicznienia oferty każdy może zgłosić uwagi dotyczące oferty.
5. Po rozpatrzeniu uwag podpisywana jest umowa, dotycząca realizacji zadania publicznego.
6. Łączna kwota środków finansowych przekazywanych tej samej organizacji lub temu samemu podmiotowi – w trybie pozakonkursowym – w danym roku kalendarzowym (budżetowym), nie może przekroczyć kwoty 20 000 zł.


§ 5.

1. Organizacje wnioskujące o realizację zadania w trybie pozakonkursowym lub przystępujące do otwartego konkursu ofert na realizację wyodrębnionego zadania, przedstawiają oferty wykonania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantujące wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
2. Oferta organizacji, podpisana przez osoby upoważnione do jego reprezentacji, powinna w szczególności zawierać:
1) szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego,
2) termin i miejsce wykonania zadania publicznego,
3) kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego,
4) informację o wcześniejszej działalności organizacji pozarządowej,
5) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania publicznego oraz planowanej wysokości środków finansowych na realizację danego zadania pochodzących z innych źródeł,
6) deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania publicznego.
3. Do oferty realizacji zadania publicznego organizacja zobowiązana jest dołączyć:
1) aktualny odpis z KRS, ewidencji lub inny dokument potwierdzający status prawny podmiotu i umocowanie osób go reprezentujących (odpis musi być zgodny z aktualnym stanem faktycznym i prawnym, niezależnie od tego, kiedy został wydany),
2) umowę partnerską, jeżeli taka została zawarta,
3) umowę zawartą między podmiotami, w przypadku złożenia oferty wspólnej,
4) upoważnienie bądź pełnomocnictwo do podpisywania dokumentów, w przypadku gdy takie zostało wystawione.
4. Organizacje działające wspólnie, mogą złożyć ofertę wspólną, która wskazuje jakie działania w ramach realizacji zadania publicznego będą wykonywać poszczególne organizacje oraz sposób reprezentacji ww. podmiotów wobec Gminy.
5. Organizacje składające ofertę wspólną ponoszą odpowiedzialność solidarną za zobowiązania wynikające z umowy.


§ 6.

Burmistrz może żądać od organizacji ubiegającej się o zlecenie realizacji zadania publicznego dodatkowych informacji, dotyczących złożonej oferty.


§ 7.

1. Komisja konkursowa powołana jest przez Burmistrza w celu opiniowania złożonych ofert.
2. Co najmniej dwóch pracowników Burmistrza dokonuje oceny formalnej złożonych ofert.
3. Ocena formalna odbywa się na Karcie Oceny Formalnej Oferty, której wzór określi Burmistrz.
4. Komisja konkursowa przy ocenie ofert pod względem merytorycznym:
1) ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację, która złożyła ofertę,
2) ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
3) ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja będzie realizować zadanie publiczne,
4) uwzględnia zadeklarowany udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego,
5) uwzględnia planowany przez organizację wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków,
6) uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji, które w latach poprzednich, realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
5. Ocena dokonana jest na Karcie Oceny Merytorycznej Ofert, której wzór określi Burmistrz.
6. Komisja konkursowa pracuje na posiedzeniach w składzie co najmniej 3 osób.
7. Pracami komisji kieruje przewodniczący, którego wskazuje Burmistrz. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji przewodniczym zostaje osoba pisemnie upoważniona przez Burmistrza.
8. Członkowie komisji konkursowej z tytułu pracy w komisji nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.
9. Z posiedzenia komisji konkursowej sporządza się protokół, zawierający rekomendacje komisji konkursowej, co do wyboru ofert. Protokół jest niezwłocznie przedstawiany Burmistrzowi.
10. Praca komisji powinna być zakończona w terminie 30 dni kalendarzowych, licząc od dnia pierwszego posiedzenia.
11. Decyzję o wyborze oferty ostatecznie podejmuje Burmistrz.
12. Od decyzji Burmistrza w sprawie wyboru ofert nie stosuje się trybu odwołania.
13. Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty, na zasadach określonych w ustawie.
14. Wyniki przeprowadzonej procedury konkursowej, zawierające wykaz organizacji oraz zleconych zadań, na które przyznano dotacje i kwoty tych dotacji, zostaną niezwłocznie podane do publicznej wiadomości:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy,
2) na stronie internetowej Urzędu,
3) poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu.
15. Podpisanie umów z organizacjami nastąpi po rozstrzygnięciu konkursu ofert, w terminie uzgodnionym przez strony.


§ 8.

1. Podstawą przekazania dotacji jest pisemna umowa zawarta na czas realizacji zadania, jednak nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia roku budżetowego.
2. Umowa powinna określać w szczególności:
1) czas jej obowiązywania,
2) szczegółowy opis zadania, z określeniem miejsca i czasu jego realizacji,
3) wysokość udzielonej dotacji oraz tryb i termin jej przekazania,
4) ustalenie warunków informowania zleceniodawcy o zakresie i sposobie realizacji umowy, w tym ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
5) zobowiązanie zleceniobiorcy do poddania się w każdym czasie, bez uprzedniego wezwania, kontroli w zakresie objętym umową,
6) tryb kontroli wykonania zadania i określenie skutków stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania udzielonej dotacji,
7) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji i zasady zwrotu jej niewykorzystanej części,
8) warunki wypowiedzenia umowy,
9) szczegółowe określenie zasady odpowiedzialności zleceniobiorcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zleconego zadania, jak również wykorzystania dotacji na cele nieobjęte umową.


§ 9.

Organizacja otrzymująca dotację jest zobowiązana do wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania i sposób wykorzystania środków.


§ 10.

1. Kontroli i oceny realizacji zleconego zadania dokonuje odpowiedzialny merytorycznie pracownik Urzędu, w szczególności w zakresie:
1) stanu realizacji zadania;
2) efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania;
3) prawidłowości wykorzystania przekazanej dotacji na realizację zleconego zadania;
4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.
2. Z wyników kontroli sporządza się sprawozdanie, w którym wskazuje się przeprowadzone czynności oraz stwierdzone nieprawidłowości.


§ 11.

1. Podstawą rozliczenia dotacji jest sporządzenie przez podmiot dotowany sprawozdania z wykonania zadania określonego w umowie.
2. Sprawozdania (końcowe lub częściowe) z wykonania zleconego zadania według wzoru określonego w przepisach wykonawczych do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie składane są w terminach określonych w umowie.
3. Zatwierdzone sprawozdanie przez Burmistrza jest stwierdzeniem prawidłowego wykonania umowy.


§ 12.

1. Przyznana i niewykorzystana w danym roku budżetowym dotacja, podlega zwrotowi w części niewykorzystanej, w terminie 15 dni od daty zakończenia zadania, na rachunek Gminy. Od kwoty dotacji zwróconej po terminie, naliczane będą odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin zwrotu dotacji.
2. W przypadku stwierdzenia wydatkowania dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem, w sposób sprzeczny z postanowieniami umowy lub przepisami ustawy – Prawo Zamówień Publicznych, dotacja podlega zwrotowi do budżetu Gminy wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności.


§ 13.

Burmistrz przedstawia Radzie Miejskiej informację o udzielonych dotacjach dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku oraz stopień ich wykorzystania w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu.


§ 14.

W sprawach nieuregulowanych w niniejszej uchwale mają zastosowania przepisy ustawy o finansach publicznych, ustawy Prawo Zamówień Publicznych, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz Kodeksu Cywilnego.


§ 15.

Traci moc Uchwała Nr III/9/10 Rady Miejskiej w Myszyńcu z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania.


§ 16.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Myszyńca.


§ 17.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

 


 



Przewodniczący Rady Miejskiej

Sławomir Świtaj